Ratamestari jorisee

HyRan hiihtosuunnistuskilpailut 10. – 11.2.2007

Ratamestari jorisee

Kisat on ohi ja ajattelin hieman käydä läpi ajatuksiani kisasta. Kun lupauduimme pikavauhdilla järjestämään nämä kisat oli jo tiedossa että kiirettä tulee varmaan piisaamaan ja niin siinä kävikin kun talven tulokin antoi odottaa itseään. Maastoksi valittiin Moottoriurheilukeskuksen maasto, koska se on fyysisesti varsin helppo (AM-kisoissa mukana myös vähän vähemmän lajia harrastavia), maastoa ei ole käytetty kymmeneen vuoteen ja sieltä oli kuitenkin käytettävissä edellisten v. 1998 kisojen urakartta pohjana. Radoissa oli lähtökohtana minimoida vastakkain hiihtäminen ja tarjota kaikille sarjoille riittävästi haastavia suunnistustehtäviä. Tästä syystä maastossa oli varsin paljon rasteja. Itseäni harmittaa joskus kisoissa kun on tehty hienot syheröt mutta sitten kaikki radat menevät niistä samoja uria pitkin läpi. Tämän halusin välttää ja ilmeisesti siinä myös onnistuttiin. Lumitilanne ja maaston luoteisosassa tehty harvennus aiheuttivat sen että joillekin sarjoille tuli aika paljon rasteja. Jouduimme jättämään käyttämättä suuria alueita kartan länsi- ja itäosista. Harvennetut alueet olisivat vaatineet n. 50 cm lunta, jotta niihin olisi saatu ajettua uria ilman mittavia raivaustoimia. Lähes kaikki kartan vasemmassa yläneljänneksessä olevat urat jouduttiin harvennuksen takia raivaamaan puhtaaksi, jotta niistä päästiin kelkalla läpi. Ongelma ei ollut pystyssä olevat puut, vaan poikittain olevat puut. Tästä syystä urasto oli varsin kapea ja muistutti monilta osin enemmän keskimatkan kuin pitkän matkan urastoa. Kun toisissa osissa jouduttiin tinkimään lisättiin uria vastaavasti muihin osiin, jotta ei tulisi ihan pelkkä hiihtokilpailu. Vaikka maastovalinta tehtiin nimenomaan vähemmän lajia harrastavia ajatellen, tuli urista kuitenkin enemmän lajia harrastavia suosivat. Tämä johtui pelkästään lumitilanteesta. Olisi tarvittu 20-30 cm enemmän lunta, jotta urista olisi saatu tasaiset. Nyt ne olivat varsin möykkyisiä. Lumetustakin tehtiin aika paljon kilpailukeskuksen viereisellä suolla sekä kuusikkopätkillä. Syksyn kovat sateet olivat myös aiheuttaa harmaita hiuksia kun vielä viikkoa ennen kisaa suuri osa linjoja ylittävistä ojista oli sulia. Taitavat urahiihtäjät varmasti nauttivat tästä kisasta. Kun kapean uran tekniikka on kunnossa pystyy tällaisella urastolla pitämään todella kovaa vauhtia. Mutkatkin toimivat silloin kiihdytyspaikkoina, eivätkä hidasta vauhtia. Kokonaisuutena urat olivat mielestäni erinomaisessa kunnossa ottaen huomioon että niitä päästiin ajamaan ensimmäisen kerran vasta kymmenen päivää ennen kisaa. Emit-ongelmat haittasivat valitettavasti lauantain kilpailua. Suurin osa rasteista vietiin perjantaina paikoilleen ja kisa-aamuna vielä muutama. Kaikki leimasimet oli testattu keskiviikkoiltana ja kisassa käytetyt leimasimet piti olla kunnossa. Perjantaina viedyistä emiteistä neljä hyytyi ennen kisaa ja lauantaina viedyistäkin yksi nuukahti saman tien. Lisäksi vielä kaksi leimasinta pimeni kisan aikana. Kisaa edeltävänä yönä oli pakkasta 25-28 astetta. Lisäksi kilpailijoiden emit-kortteja hyytyi myös huomattava määrä. Videon katselulla saatiin onneksi tulokset pelastettua, mutta kyllä siinä koko lauantai-ilta meni ja vähän sunnuntain puolellekin vierähti. Jos kyseessä olisivat olleet vain vanhat leimasimet ja vanhat emit-kortit olisin ymmärtänyt asian, mutta kun ainakin yksi leimasin oli varsin uusi ja osa kilpailijoiden hyytyneistä emit-korteista tänä talvena hankittuja, herättää se hieman kysymyksiä. Tuleeko emitiltä tasalaatuista tavaraa? Onko kalustoa säilytetty oikein? Miten tämä pystytään välttämään tulevaisuudessa? Nämä ja monia muita kysymyksiä pitäisi selvittää. Kilpailijan oikeusturvan kannalta ongelmallista on että talvella kun leimasin ei ole kiinteästi kiinni missään, kuten kesällä, jää monesti leimaus varsin kevyeksi ja piikinjälki tarkastuskorttiin saamatta. Laskin viime talvena yhden n. 30 rastin kisan jälkeen tarkastuskortistani 12 piikinjälkeä ja arvioisin kuitenkin voimaa olevan sen verran että jaksan painaa emit-kortin leimasimessa pohjaan saakka. Toivottavasti viihdyitte kisoissa ja urilla.

Comments are closed.