Ennakkopalat
SM-viesti (R1) 21.9.2008
Ennakkopalat
Ryhmä 1 Sm-viesti tulevan Kytäjä-Jukolan naapurimaastossa
Ainakin varttuneempi suunnistusväki muistaa vuoden 1981 Jukolan viestin. Nyt jo miehen ikään varttuneet nuorukaisetkin ovat saunan lauteilla kyllästymiseen asti saaneet kuunnella tarinoita kilpailun arktisista olosuhteista ja sateen kasteleman maaston ylivertaisesta kovuudesta. Hyvinkään Rasti ja Rajamäen Rykmentti ovat tarttuneet rohkeasti haasteeseen ja päättäneet herättää legendan jälleen henkiin parin vuoden kuluttua järjestettävässä Kytäjä-Jukolassa. Varsinainen extreme-elämys on siis tarjolla vasta 2010, mutta jokaisen tulevaan haasteeseen asiaan kuuluvalla vakavuudella suhtautuvan seuran on syytä aloittaa siihen valmistautuminen jo tämän syksyn Ryhmä 1:n Sm-viestissä.
Hyvinkään Rastin isännöimä tämänvuotinen Ryhmä 1:n Sm-viesti järjestetään Usmin-Paarijoen alueella Ali-Mattilan tilan toimiessa kilpailukeskuksena kuten jo vuoden 1963 Sm-viestissä. Haasteellinen maasto on välittömästi vuoden 2010 Jukolan harjoituskieltoalueen itäpuolella ja tarjoaa sekä pienipiirteistä avokalliopohjaista syherikköä että laajempien muotojen värittämää peitteistä korpikuusikkoa. Mikäli haluaa ratkaista viestin fysiikallaan, voi loppuratkaisua alkaa viritellä vaikka Paarijoen notkon nousussa, missä korkeuseroa parhaimmillaan kertyy 50 metriä.
Ratamestariryhmä on Ari Kattaisen johdolla lähes sama kuin tulee olemaan Kytäjä-Jukolassa ja kartan tekijänä kunnostautuu Jukolan luottokartoittaja Arvo Paulin. Ei siis tarvitse olla kovin meritoitunut manageri ymmärtääkseen, että tämän parempaa mahdollisuutta vuoden 2010 Jukolaan valmistautumisen aloittamiseen ei tule tarjolle.
Kilpailu alkaa porrastetuilla lähdöillä poikkeuksellisesti vasta kello 11.00, joten palautumisaikaa keskimatkan kilpailusta on vähän lisätty ja tarjottu samalla mahdollisuus Rajamäen Rykmentin isännöimästä Ryhmä 2:n viestistä pohjoiseen matkaajille nähdä ainakin yleisen sarjan jännittävät loppuratkaisut. Kilpailukeskukseen on nimittäin vanhalta kolmostieltä vain reilun kilometrin matka.
Pysäköinti on kolmostien tuntumassa pellolla. Kilpailukeskukseen kuljetaan ulkoilutietä. Jos alkusyksy on sateinen, joudutaan tästä peltopysäköinnistä luopumaan ja tällöin matkaa parkkipaikalta tulee reilut kaksi kilometriä, ulkoilutietä sekin koko matkan.
Tarttukaa haasteeseen nyt ja pitäkää Kytäjän legenda elossa myös parin vuoden päästä – ei tarvitse sitten ikäihmisenä kiikkutuolissa kertoilla pelkästään tarinaa, kuinka vaari/mummo veti lumilaudalla back to back tonnia half pipessä.
Ossi Autio
kilpailunjohtaja