Ratamestarin lausunto

Ratamestarin lausunto

Tervetuloa ratkomaan Suomen mestaruuksia Kytäjä-Usmin erämaahan. Joku voi olla eri mieltä erämaan käsitteestä, mutta eteläsuomalaista erämaata kisamaasto on. Ratojen tekeminen tähän maastoon SM-erikoispitkille matkoille oli mieluisa, joskin myös haastava tehtävä. Maasto tuli tutuksi  jo vuoden 2008 SM-viestin ja Kytäjä-Jukolan ratamestarityössä. Jonkin verran on kuitenkin näinkin lyhyen ajan sisällä ehtinyt maastossa muutoksia tapahtua.

Eniten maastoa on muokannut Metsähallituksen soiden ennallistamisprojekti, jonka myötä jotkin suoalueet ovat nyt hyvinkin erinnäköisiä. Kartalla ja maastossa muutoksen huomaa siinä, että oja on kadonnut ja tilalle on tullut avoin väylä, sekä joihinkin paikkoihin hidastavan maapohjan pystyvihreää merkkiä. Kilpailijoiden kulkemista ennallistettujen soiden kautta on ratasuunnittelussa pyritty minimoimaan. Joillakin radoilla niitä ei tule vastaan ollenkaan.

Ratojen laadinnassa varauduttiin myös erilaisiin sääolosuhteisiin. Tästä johtuen monissa sarjoissa tullaan pääsemään ohjeaikojen alarajoille ja ehkä jopa niiden allekin. Kun vielä heinät ja saniaisetkin ovat jo lähes kokonaan menneet lakoon, on maastossa loistavat olosuhteet nauttia lokakuisesta mestaruuskisasta. Tätä kirjoitettaessa (torstaina) ennustetaan kisaa edeltäviksi öiksi pakkasta. Jos se toteutuu, tulevat olosuhteet vielä ennestään paranemaan. Yöpakkanen kuivattaisi kallioisilla alueilla hieman kosteat jäkälämättäät ja vähentäisi liukastumisriskiä. Mikäli kisa-aamuna herätään pakkaseen, voidaan sanoa että maasto on ennätyskunnossa.

Veteraanisarjojen radoissa on pyrkimyksenä ollut tarjota vaativaa suunnistusta välttäen turhat vuorikiipeilyt ja liian rajut fyysiset haasteet. Kuitenkin radoilla vaaditaan sekä hyvää, ellei erinomaista taitoa että kuntoa, jotta menestys olisi mahdollista. Noususummat kertyvät pikkuhiljaa ylös ja alas kuljettaessa.

Yhteislähtösarjoissa kisaavat maan tämänhetken ja huomispäivän valiot.  Näissä sarjoissa ratasuunnittelussa ei ole tarvinnut ajatella ylimääräisiä, vaan ainoana rajoitteena ovat olleet maastonkäyttörajoitukset ja sääntökirja. Yhteislähtösarjoilla on käytössä selkeälukuinen 1:15 000 mittakaavan kartta.  Kaikki kilpailussa käytettävät rastipisteet on suunniteltu 1:15 000 mittakaavan karttaa ajatellen ja vaikka muutama tarkkakin piste joukkoon mahtuu, ovat rastipisteet selkeitä.

Tänä vuonna yhteislähtösarjoissa ei ole kartanvaihtoa ja hajontamenetelminä käytetään salmiakki- ja perhoslenkkihajontaa. Olkaa tarkkoja, että kierrätte rastit oikeassa järjestyksessä ja että käytte kaikilla hajontalenkkien rasteilla. Alla esimerkit hajonnoista:

perhonen

Perhonen

salmiakki

Salmiakki

salmiakkiperhonen

Salmiakki-perhonen

 

 

 

 

 

 

 

Ratavalvoja on liikkunut maastossa runsaasti kesän ja syksyn aikana ja hän kertoo omia ajatuksiaan omassa lausunnossaan. Muistakaa lukea se ajatuksella.

Onnea matkaan kaikille kilpailijoille. Toivottavasti nautitte vierailustanne Hyvinkäällä.

Tapani Partanen

Comments are closed.