Tiomila 2003 ennakko

Tiomila 2003, 26.-27.4. Kungsör

Päivitetty: 22.4.2003

Tiomila 2003, soppa valmistuu.
Kuva: ?

Lähtökohdat

On olemassa vain yksi suurviesti, jossa yösuunnistus näyttelee ratkaisevaa osaa. Se on Tiomila. Kyllähän Jukolassakin juostaan yön läpi, mutta ei kesäyössä tapahtuvaa suunnistusta juurikaan voi yösuunnistukseksi kutsua. Tänä vuonna yösuunnistustaidot nousevat Tiomilassa vielä suurempaan osaan kuin aiempina vuosina. Syynä tähän on lähdön aikaistaminen. Nyt aloitusosuuden lisäksi vain viimeiset kaksi osuutta juostaan valoisassa ja kun yhdeksäs osuus on lyhyt putkiosuus ei valoisassa ehditä enää kovin paljon korjailemaan yöllä tapahtuneita virheitä.

Naisten viestit ovat yleensä kolmi- tai korkeintaan neliosuuksisia (Venlojen viesti). Tiomilan naisten viesti Tvåmila on ainoa viisiosuuksinen naisten viesti. Tämä tekee siitä vaihtelevamman ja varsin mielenkiintoisen seurata. Harvalla joukkueella on heittää jalkeille viisi tasavahvaa suunnistajaa.

Viime vuotinen Tiomila muistetaan yhtenä kaikkien aikojen kuraisimmista ja huonoiten järjestetyimmistä kilpailuista. Tänä vuonna järjestäjät tulevat yrittämään kovasti kiillottaakseen kolhiintunutta mainettaan ja samat aikeet on myös Rastin viime vuonna epäonnistuneilla joukkueilla. Ja ennakkotietojen mukaan molemmat tulevat todennäköisesti onnistumaan tavoitteessaan.

Matkajärjestelyt

Matkaan lähdetään perinteisesti Hyvinkään Liikenteen bussilla ja kuljettajana toimii Tiomila-konkari Kalevi Friman. Kyytiin otetaan työntömiehiksi myös Sibbo Vargarnan miesjoukkue. Menomatka taitetaan Viking Linella Turusta ja takaisin tullaan Viking Linella Helsinkiin. Kilpailupaikka sijaitsee n. 140km Tukholmasta länteen aivan E20:n varrella. Matkanjohtajana toimii Pia ja huoltomiehenä on mukana Jarmo Niemi.

Aikataulu

Perjantai
16.00 Bussin pakkaus alkaa Aseman koulun pihalla
21.00 Viking Isabella lähtee Turusta
Lauantai
06.30 Laiva saapuu Tukholmaan
11.15 Nuorten viestin lähtö
12.53 Nuorten viestin voittaja maalissa
13.30 Naisten viestin lähtö
17.00 Naisten viestin voittaja maalissa
19.30 Miesten viestin lähtö
Sunnuntai
06.01 Miesten viestin voittaja maalissa
16.50 Viking Gabriella lähtee Tukholmasta
Maanantai
09.55 Laiva saapuu Helsinkiin

Maasto

Kilpailumaasto muodostuu itä-länsisuuntaisesta kalliomäestä, joka kattaa koko kartan leveyden. Osuudet jotka käyttävät 1:10 000 mittakaavaista karttaa juoksevat lähes yksinomaan tämän mäen alueella. 1:15 000 mittakaavan kartalla on lisäksi kartan itäosassa pitkulainen mäkimuodostelma joka etenee lounaasta koilliseen. Varsinkin maaston kaukaisimmat osat ovat varsin kivikkoisia pohjaltaan. Kilpailukeskuksen, joka sijaitsee kartan länsilaidassa, lähimaasto on varsin polkurikasta ja paljon eri ikäisiä taimikoita sisältävää. Kulkukelpoisuus ja näkyväisyys on kuitenkin enimmäkseen erittäin hyvä. Maaston ensimmäiset ja viimeiset sadat metrit ovat tasaista ja paikoitellen peitteistäkin maastoa. Näillä paikoin tullaan todennäköisesti tekemään paljon virheitä. Korkeuserot vaihtelevat 30-50 m välillä.

Kilpailukeskus

Tämän vuotinen kilpailukeskus on ehkä yksi kaikkien aikojen kompakteimmista. Minnekään ei ole pitkä matka kävellä. Parkkipaikka, maali, viimeinen rasti, yleisörasti, screeni ja kaupat ovat kaikki alle 500 metrin päässä teltoilta. Videoscreeni on tämän vuotinen uutuus ja odotamme meilenkiinnolla pääsevätkö järjestäjät toteutuksesa lähellekään Jukolan tasoa.

Osuudet

 

Naisten viesti (lähtö klo 13.30)
Osuus Pituus Mittakaava Arvioitu vaihtoaika (kärki) Arvioitu osuusaika (kärki) min/km HyRa
1 6,380 – 6,460 1:10 000 14.13 0.43 6.39 – 6.44 Hanna Partanen
2 5,050 – 5,280 1:10 000 14.50 0.37 7.00 – 7.20 Aino Sillanpää
3 4,380 (putki) 1:10 000 15.23 0.33 7.32 Elina Borgenström
4 5,050 – 5,280 1:10 000 16.00 0.37 7.00 – 7.20 Paula Tukiainen
5 8,420 – 8,500 1:10 000 17.00(maali) 1.00 7.04 – 7.08 Elisa Niemi

 

Miesten viesti (lähtö klo 19.30)
Osuus Pituus Mittakaava Arvioitu vaihtoaika (kärki) Arvioitu osuusaika (kärki) min/km Valoisuus HyRa I HyRa II
1 10,380 – 10,410 1:10 000 20.30 1.00 5.46 – 5.47 Valoisa Tapani Partanen Roy Parnetti
2 10,380 – 10,410 1:10 000 21.34 1.04 6.09 – 6.10 Hämärä/pimeä Tero Niemi Juha-Antti Sorsa
3 10,380 – 10,410 1:10 000 22.39 1.05 6.15 – 6.16 Pimeä Janne Karri Janne Åberg
4 7,970 – 8,150 1:10 000 23.31 0.52 6.23 – 6.31 Pimeä Ari Kattainen Jyrki Nikkinen
5 16,770 (putki) 1:15 000 01.16 1.45 6.16 Pimeä Timo Mikkonen Kimmo Niemi
6 7,970 – 8,150 1:10 000 02.08 0.52 6.23 – 6.31 Pimeä Jussi Partanen Eero Sillasto
7 8,970 – 8,150 1:10 000 03.00 0.52 6.23 – 6.31 Pimeä Janne Salomäki Jarmo Havula
8 12,400 – 12,580 1:15 000 04.10 1.10 5.34 – 5.39 Pimeä/hämärä Toni Pikkarainen Timo Kivelä
9 6,330 (putki) 1:10 000 04.45 0.35 5.32 Valoisa Jouni Tukiainen Henri Rautajärvi
10 14,010 – 14,190 1:15 000 06.01(maali) 1.16 5.21 – 5.25 Valoisa Jari Juntunen Joni Lammi

Mikäli veteraaniosastoa kuljettava potkurikone myöhästelee, muuttuu kakkosen juoksujärjestys kolmen ensimmäisen osuuden osalta seuraavanlaiseksi: 1.Janne Å, 2.Roy, 3.Juha-Antti

Kakkosjoukkueen juoksujärjestys on laadittu siten, että långa nattenille (5.osuus) päästäisiin mahdollisimman hyvistä asemista. Tämä sen takia, että långan jälkeen eivät sijoitukset enää kovin paljon muutu ja näin ollen lähdetään ns. kova pää edellä. Viimeisillä osuuksilla Timo ja Joni ovat oikeastaan ainoat mahdollisuudet hieman pitemmille osuuksille ja Henkka joukkueen kuopuksena ja suurviestien ensikertalaisena itseoikeutettu valinta 9.osuudelle.

Ykkösjoukkueen järjestys on muovautunut pitkin kevättä ja tähän on päädytty. Myös ykkösen tavoitteena on päästä Långalle mahdollisimman hyvistä asemista ja alkuosuuksille onkin laitettu juoksuvoimaa ja kokeneita yökettuja. Putkiosuuksilla (5. ja 9.) on juoksuvoimaa riittävästi vähän kovempiinkin letkoihin. Aamuyön lyhyille osuuksille (6. ja 7.) on pyritty laittamaan mahdollisimman varmat ja rauhalliset miehet, jotka eivät rupea turhaan hötkyilemään. Aamun valjettua tarvitaankin sitten juoksuvoimaa ja sitä pitäisi myös löytyä kolmelta viimeiseltä osuudelta. Lisäksi Jarin loppukiri riittää ratkaisemaan meille voiton.

Comments are closed.