Tiomila 2003, 26.-27.4. Kungsör
Päivitetty: 22.4.2003Tiomila 2003, soppa valmistuu.
Kuva: ?
Lähtökohdat
On olemassa vain yksi suurviesti, jossa yösuunnistus näyttelee ratkaisevaa osaa. Se on Tiomila. Kyllähän Jukolassakin juostaan yön läpi, mutta ei kesäyössä tapahtuvaa suunnistusta juurikaan voi yösuunnistukseksi kutsua. Tänä vuonna yösuunnistustaidot nousevat Tiomilassa vielä suurempaan osaan kuin aiempina vuosina. Syynä tähän on lähdön aikaistaminen. Nyt aloitusosuuden lisäksi vain viimeiset kaksi osuutta juostaan valoisassa ja kun yhdeksäs osuus on lyhyt putkiosuus ei valoisassa ehditä enää kovin paljon korjailemaan yöllä tapahtuneita virheitä.
Naisten viestit ovat yleensä kolmi- tai korkeintaan neliosuuksisia (Venlojen viesti). Tiomilan naisten viesti Tvåmila on ainoa viisiosuuksinen naisten viesti. Tämä tekee siitä vaihtelevamman ja varsin mielenkiintoisen seurata. Harvalla joukkueella on heittää jalkeille viisi tasavahvaa suunnistajaa.
Viime vuotinen Tiomila muistetaan yhtenä kaikkien aikojen kuraisimmista ja huonoiten järjestetyimmistä kilpailuista. Tänä vuonna järjestäjät tulevat yrittämään kovasti kiillottaakseen kolhiintunutta mainettaan ja samat aikeet on myös Rastin viime vuonna epäonnistuneilla joukkueilla. Ja ennakkotietojen mukaan molemmat tulevat todennäköisesti onnistumaan tavoitteessaan.
Matkajärjestelyt
Matkaan lähdetään perinteisesti Hyvinkään Liikenteen bussilla ja kuljettajana toimii Tiomila-konkari Kalevi Friman. Kyytiin otetaan työntömiehiksi myös Sibbo Vargarnan miesjoukkue. Menomatka taitetaan Viking Linella Turusta ja takaisin tullaan Viking Linella Helsinkiin. Kilpailupaikka sijaitsee n. 140km Tukholmasta länteen aivan E20:n varrella. Matkanjohtajana toimii Pia ja huoltomiehenä on mukana Jarmo Niemi.
Aikataulu
16.00 | Bussin pakkaus alkaa Aseman koulun pihalla |
21.00 | Viking Isabella lähtee Turusta |
06.30 | Laiva saapuu Tukholmaan |
11.15 | Nuorten viestin lähtö |
12.53 | Nuorten viestin voittaja maalissa |
13.30 | Naisten viestin lähtö |
17.00 | Naisten viestin voittaja maalissa |
19.30 | Miesten viestin lähtö |
06.01 | Miesten viestin voittaja maalissa |
16.50 | Viking Gabriella lähtee Tukholmasta |
09.55 | Laiva saapuu Helsinkiin |
Maasto
Kilpailumaasto muodostuu itä-länsisuuntaisesta kalliomäestä, joka kattaa koko kartan leveyden. Osuudet jotka käyttävät 1:10 000 mittakaavaista karttaa juoksevat lähes yksinomaan tämän mäen alueella. 1:15 000 mittakaavan kartalla on lisäksi kartan itäosassa pitkulainen mäkimuodostelma joka etenee lounaasta koilliseen. Varsinkin maaston kaukaisimmat osat ovat varsin kivikkoisia pohjaltaan. Kilpailukeskuksen, joka sijaitsee kartan länsilaidassa, lähimaasto on varsin polkurikasta ja paljon eri ikäisiä taimikoita sisältävää. Kulkukelpoisuus ja näkyväisyys on kuitenkin enimmäkseen erittäin hyvä. Maaston ensimmäiset ja viimeiset sadat metrit ovat tasaista ja paikoitellen peitteistäkin maastoa. Näillä paikoin tullaan todennäköisesti tekemään paljon virheitä. Korkeuserot vaihtelevat 30-50 m välillä.
Kilpailukeskus
Tämän vuotinen kilpailukeskus on ehkä yksi kaikkien aikojen kompakteimmista. Minnekään ei ole pitkä matka kävellä. Parkkipaikka, maali, viimeinen rasti, yleisörasti, screeni ja kaupat ovat kaikki alle 500 metrin päässä teltoilta. Videoscreeni on tämän vuotinen uutuus ja odotamme meilenkiinnolla pääsevätkö järjestäjät toteutuksesa lähellekään Jukolan tasoa.
Osuudet
Osuus | Pituus | Mittakaava | Arvioitu vaihtoaika (kärki) | Arvioitu osuusaika (kärki) | min/km | HyRa |
1 | 6,380 – 6,460 | 1:10 000 | 14.13 | 0.43 | 6.39 – 6.44 | Hanna Partanen |
2 | 5,050 – 5,280 | 1:10 000 | 14.50 | 0.37 | 7.00 – 7.20 | Aino Sillanpää |
3 | 4,380 (putki) | 1:10 000 | 15.23 | 0.33 | 7.32 | Elina Borgenström |
4 | 5,050 – 5,280 | 1:10 000 | 16.00 | 0.37 | 7.00 – 7.20 | Paula Tukiainen |
5 | 8,420 – 8,500 | 1:10 000 | 17.00(maali) | 1.00 | 7.04 – 7.08 | Elisa Niemi |
Osuus | Pituus | Mittakaava | Arvioitu vaihtoaika (kärki) | Arvioitu osuusaika (kärki) | min/km | Valoisuus | HyRa I | HyRa II |
1 | 10,380 – 10,410 | 1:10 000 | 20.30 | 1.00 | 5.46 – 5.47 | Valoisa | Tapani Partanen | Roy Parnetti |
2 | 10,380 – 10,410 | 1:10 000 | 21.34 | 1.04 | 6.09 – 6.10 | Hämärä/pimeä | Tero Niemi | Juha-Antti Sorsa |
3 | 10,380 – 10,410 | 1:10 000 | 22.39 | 1.05 | 6.15 – 6.16 | Pimeä | Janne Karri | Janne Åberg |
4 | 7,970 – 8,150 | 1:10 000 | 23.31 | 0.52 | 6.23 – 6.31 | Pimeä | Ari Kattainen | Jyrki Nikkinen |
5 | 16,770 (putki) | 1:15 000 | 01.16 | 1.45 | 6.16 | Pimeä | Timo Mikkonen | Kimmo Niemi |
6 | 7,970 – 8,150 | 1:10 000 | 02.08 | 0.52 | 6.23 – 6.31 | Pimeä | Jussi Partanen | Eero Sillasto |
7 | 8,970 – 8,150 | 1:10 000 | 03.00 | 0.52 | 6.23 – 6.31 | Pimeä | Janne Salomäki | Jarmo Havula |
8 | 12,400 – 12,580 | 1:15 000 | 04.10 | 1.10 | 5.34 – 5.39 | Pimeä/hämärä | Toni Pikkarainen | Timo Kivelä |
9 | 6,330 (putki) | 1:10 000 | 04.45 | 0.35 | 5.32 | Valoisa | Jouni Tukiainen | Henri Rautajärvi |
10 | 14,010 – 14,190 | 1:15 000 | 06.01(maali) | 1.16 | 5.21 – 5.25 | Valoisa | Jari Juntunen | Joni Lammi |
Mikäli veteraaniosastoa kuljettava potkurikone myöhästelee, muuttuu kakkosen juoksujärjestys kolmen ensimmäisen osuuden osalta seuraavanlaiseksi: 1.Janne Å, 2.Roy, 3.Juha-Antti
Kakkosjoukkueen juoksujärjestys on laadittu siten, että långa nattenille (5.osuus) päästäisiin mahdollisimman hyvistä asemista. Tämä sen takia, että långan jälkeen eivät sijoitukset enää kovin paljon muutu ja näin ollen lähdetään ns. kova pää edellä. Viimeisillä osuuksilla Timo ja Joni ovat oikeastaan ainoat mahdollisuudet hieman pitemmille osuuksille ja Henkka joukkueen kuopuksena ja suurviestien ensikertalaisena itseoikeutettu valinta 9.osuudelle.
Ykkösjoukkueen järjestys on muovautunut pitkin kevättä ja tähän on päädytty. Myös ykkösen tavoitteena on päästä Långalle mahdollisimman hyvistä asemista ja alkuosuuksille onkin laitettu juoksuvoimaa ja kokeneita yökettuja. Putkiosuuksilla (5. ja 9.) on juoksuvoimaa riittävästi vähän kovempiinkin letkoihin. Aamuyön lyhyille osuuksille (6. ja 7.) on pyritty laittamaan mahdollisimman varmat ja rauhalliset miehet, jotka eivät rupea turhaan hötkyilemään. Aamun valjettua tarvitaankin sitten juoksuvoimaa ja sitä pitäisi myös löytyä kolmelta viimeiseltä osuudelta. Lisäksi Jarin loppukiri riittää ratkaisemaan meille voiton.