Tiomila 2003, osuudet

Tiomila 2003, 26.-27.4. Kungsör

Tiomila (miesten viesti) osuuksittain

1. 10,4km valoisa

Tavallisuudesta poiketen miehet säntäävät matkaan tänä vuonna jo valoisalla. Tämä saattaa merkitä sitä, että mukana on normaalia kovempia miehiä. Hyvä näkyväisyys ja kulkukelpoisuus tekevät karkaamisesta vaikeaa, joskin fyysinen hajonta tulee varmasti puremaan viimeistään loppumatkasta. Mikäli ratamestari tarjoaa riittävästi hajontaa tulee eroja myös suunnistamalla. Vaikeudesta pitää huolen alle 6 min/km vauhti, jossa kaikki eivät ehdi paljoa karttaa lukemaan. K-pisteellä pitää olla hereillä, koska ratamestari tullee tarjoamaan ykkösratille erilaisia reitinvalintavaihtoehtoja sekä suuret hajonnat.

2. 10,4km valoisa/hämärä/pimeä

Puolet matkasta mennään valoisalla ja vaihtoon tullaan täysin pimeässä. Tällä osuudella pitää olla suunnistaja, joka hallitsee myös yösuunnistuksen salat. Loppumatkasta saattaa tulla virheitä jos alkumatkan vauhdinpito on jäänyt päälle. Pimeässä pitää ymmärtää ottaa hieman rauhallisemmin. Monet joukkueet laittavat tälle osuudelle juoksuvoimaisia suunnistajia ja jos aikataulu pettää, eikä osuus olekaan niin valoisa kuin on ennakoitu, saattaa tästä seurata ongelmia.

3. 10,4km pimeä

Hajonta kahden ensimmäisen osuuden kanssa. Maastossa alkaa olla jonkin verran uria, jotka helpottavat suunnistusta. Tosin aloittajat ovat innoissaan saattaneet juosta urat vääriin paikkoihin. On odotettavissa, että tällä osuudella tulee alkuosuuksien suurimmat erot. Maastoon säntää suuri joukko miehiä, jotka normaalisti ovat juosseet Tiomilassa toista osuutta. Hyvä näkyväisyys helpottaa todellisten yökettujen työtä huomattavasti. Heijastimia tähyillään jo kaukaa ja muiden suunnistajien valoja seuraillaan aktiivisesti.

4. 8,0km pimeä

Satunnaisesti viestissä mukana olevat lyhyet alkuyön osuudet ovat tuoneet mukanaan varsin suuria yllätyksiä. Lähes poikkeuksetta kärki on pummannut rankasti (jopa 10-15min) ja takaa on tultu isolla porukalla mukaan kärkiletkaan. Toisinaan kärki on onnistunut, mutta takaa-ajajat ovat pummanneet pahoin ja jääneet pahasti. Osuuden lyhyys saattaa innostaa kovempaan vauhdinpitoon kuin taodot antavat myöten. Tarkka suunnistus on avainsana tällä osuudella. Vaihtoon olisi myös syytä tulla jonkinlaisessa letkassa seuraavaa osuutta ajatellen.

5. 16,7km pimeä, putki

Långa natten on tänä vuonna putkiosuus, mikä antaa lisää mahdollisuuksia juoksujärjestysten suunnitteluun. Monella seuralla on tosin luottomies/miehiä, joista joku aina juoksee långan. Matkalla tulee olemaan 2-3 pitkää väliä, joilla juostaan teitä ja polkuja pitkin todella kovaa. Vastapainoksi tiheimmissä ja tarkimmissa maastonkohdissa vauhti menee lähes kävelyksi. Osuuden kaava on lähes aina samanlainen: matkaan pienessä letkassa, pientä häröilyä ensimmäisillä rasteilla, muutaman rastin jälkeen vaki-letka löytyy ja kaikille alkaa olemaan selvää kuka hoitaa suunnistamisen, sitten vain jolkotellaan porukassa niin pitkään kuin fysiikka kestää (miehiä tipahtelee parin rastin välein letkasta), 2-3 km ennen maalia aletaan ottaa loppukiriä, jonka seurauksena ainakin osa letkasta pummaa viidestä viimeisestä rastista kahta-kolmea. Ne jotka malttoivat mielensä loppuun saakka tulevat ensimmäisinä porukasta tyytyväisinä vaihtoon.

6. 8,0km pimeä

Långan jälkeiselle osuudelle lähdetään intoa täynnä ja pummataan heti alussa! Suurta malttia vaaditaan siis jälleen kerran. Kuudes osuus onkin luonteeltaan varsin samankaltainen kuin neljäs osuus, joka on hajontapari kuudennen osuuden kanssa. Tällä osuudella on huippusuoritukseen riittänyt lähes poikkeuksetta oma varma suoritus muiden sählätessä.

7. 8,0km

Samaa hajontaa edelleen. Miehet kovenevat, mutta jo edellä mainitut lyhyen osuuden lait pätevät vieläkin. Ylivauhtia on siis tarjolla sitä kaipaaville. Kärki menee kovaa, mutta erojakin alkaa tulemaan. Ollaanhan jo seitsemännellä osuudella ja viimeistään nyt pitää alkaa hermoilemaan.

8. 12,5km pimeä/sarastus/valoisa

Nyt selviää onko kilpailu mennyt ratamestarin suunitelmien mukaan. Mikäli ollaan vielä aikataulussa ja puolet matkasta on pimeää, voi kärjessäkin tulla yllättäviä heittoja. Jos taas, kuten todennäköistä, aikataulu on pettänyt niin osuus juostaan kokonaan valoisassa ja maajoukkuemiehet alkavat repimään eroja tavallisiin pulliaisiin fysiikallaan. Mikäli kärki lähtee liikkelle pimeässä tullaan sijoilla 30-60 juoksemaan kovia osuusaikoja ja mahdollisesti otetaan jopa kärkeä kiinni.

9. 6,3km valoisa, putki

Toiseksi viimeinen osuus on lyhyt putki. Vauhtia tulee olemaan tarjolla vähintään yhtä paljon kuin edellisellä osuudella. Näin myöhäisessä vaiheessa ei nimittäin juoksuteta mitään jämä miehiä vaan ankkurille pyritään petaamaan mahdollisimman hyvät lähtöasemat kovakulkuisten miesten avustuksella. Ja letkasta ei tässä vaiheessa viestiä saa tippua.

10 14,0km valoisa

Ratkaisut tulevat melko varmasti jäämään ankkuriosuudelle. Mikäli hajontarastit sijaitsevat lähellä toisiaan tullaan matkaa taittamaan kovaa vauhtia letkoissa, jotka kokoontuvat aina uudelleen hajonnan jälkeen. Todennäköisesti ratamestari kuitenkin laittaa ainakin parissa kohtaa hajonnat kauas toisistaan ja pakottaa ankkurit tekemään omia reitinvalintoja. Vaikka osuus on hajontaa, juostaan siitä melko varmasti vähintään 10 km putkea, eikä hajontaa tule olemaan kovinkaan monella rastilla. Lopulliset ratkaisut tapahtuvat viimeisellä kilometrillä tultaessa täydellä vauhdilla tasaiselle ja peitteiselle alueelle, jossa on paljon rasteja lähekkäin. Tällä alueella tulee myös muiden osuuksien suunnistajien olla erityisen tarkkoina.

Jos jokainen jättää yhden turhan minuutin pummin pois, voi se nostaa loppusijoitusta jopa 10-20 pykälää!!!

Comments are closed.